چای سفید نوعی چای است که متل چای سیاه و سبز همان گیاه چای اما از برگهای جوان  گیاه چای  کاملیا سیننسیس “Camellia sinensis” به دست می‌آید و آن را بصورت دست چین از گیاه چای جدا می کنند. برای جلوگیری از اکسایش ،این برگهای تازه را در نور طبیعی آفتاب خشک کرده و سپس مراحل بعدی تهیه چای را طی می‌کنند.

برگهای جوان و تازه هنوز دارای پرزهای سفید و نقره ای رنگ است و برگها دارای یک حالت برفی مانند می باشند که همین عامل باعث نامگذاری این چای به چای سفید بوده است. ، هر چند دم کرده آن به رنگ زرد کم رنگ است.

خواص چای سفید

چای سفید تمامی خواص چای سبز را دارد با این تفاوت که تأثیرگذاری و خاصیت این چای در مقایسه با چای سبز چند برابر است، چون چای سفید از غنچه‌های نورس و بازنشده برگ‌های چای تهیه می‌شود و همین مسئله موجب شده تا چای سفید این روزها در بسیاری از کشورهای مشرق زمین به ویژه چین، ایران و هند در گروه گرانترین چای‌های طبیعی شناخته شود. چای سفید حاوی مواد مغذی،آنتی اکسیدان فراوان و خواص ضد میکروبی است که بدن را در برابر بیماری‌های مختلف محافظت می کند. چای سفید حاوی تانن‌ها، فلوراید و فلاونوئیدها مانند کاتچین‌ها و پلی فنل‌ها نیز می باشد.

طرز مصرف چای سفید

طرز تهیه چای سفید مشابه چای سبز می‌باشد. ابتدا آب را جوشانده، سپس ده دقیقه صبر کرده تا دمای آب به80 درجه سانتیگراد برسد (آنتی اکسیدان‌های موجود در چای سفید و چای سبز به دمای بالاتر از 80 درجه حساس بوده و از بین می‌روند). سپس یک قاشق چایخوری چای سفید داخل فنجان ریخته و آب 80 درجه را به‌ آن اضافه کرده و یک درپوش بر روی آن قرار بدهید. برای این کار می‌توان از لیوان مخصوص چای سبز استفاده کرد). بعد از پنج تا هشت دقیقه چای دم کشیده و آماده مصرف می‌باشد.

طعم چای سفید

چای سفید یک چای بسیار سبک و ملایم تر از چای سبز است .بخش عمده از طعم ظریف این چای ناشی از این واقعیت است که از برگ های جوان و بسیار ظریف چای تهیه شده است، دلیل دیگر این امر این است که این چای متفاوت از چای های سبز و سیاه فرآوری می شود.

در تهیه و فرآوری چای سیاه و سبز اصولا  از یک دمای بالا برای خشک کردن برگ ها استفاده می شود. در حالی که این موضوع برای چای سفید کاملا متفاوت می باشد و برای خشک کردن برگها تنها از نور خورشید استفاده می شود و همین موضوع باعث می شود که طعم ظریف جوانه ها و برگهای لطیف حفظ شود.

نظر سنجی
چای احمد