چای ترش یا چای مالمیر یا چای مکه با نام علمی Hibiscus sabdariffa یا چای روزل یا چای قرمز از کاسبرگ گیاه چای ترش تهیه می‌شود و در بسیاری از مناطق دنیا به صورت نوشیدنی گرم یا سرد مصرف دارد. در آمریکای لاتین و به ویژه در جامائیکا مصرف آن متداول است و بنام گل جامائیکا یا Sorrel، و شمال آفریقا به نام چای سودانی و در مصر به نام کرکده Karkade مشهور است. مزه آن ترش است و معمولاً با شکر نوشیده می‌شود. این چایی مقدار قابل ملاحظه یی ویتامینC دارد که برای سرما خوردگی مفید می باشد.گل جامائیکا Roselle گیاهی است یک ساله بوته‌هایی به ارتفاع ۲–۳ متر برگ‌های ۳–۵ وجهی سبز مایل به زرد گل‌های زرد با کاسبرگ‌های سبز که بعد از رسیدن میوه، کاسبرگ‌ها برنگ قرمز در می‌آید. به دلیل شباهت این گیاه در حالت غنچه با گل رز، ممکن است آن را اشتباه بگیرید. از گل و میوه این گیاه برای درست کردن چای استفاده می شود.در بعضی کشورها از الیاف ساقه‌های آن در تهیه وسائل استفاده می‌شود. این گیاه به صورت گونه مهاجر وارد ایران و در منطقه گلمورتی شهرستان دلگان استان سیستان و بلوچستان برای اولین بار کشت شد.در استان خوزستان هم این محصول کشت می شود. شهر اهواز قطب کشت این محصول در ایران است که با نام چای مکی نیز معروف است. زیرا به صورت گسترده‌ای در شبه جزیره عربستان کشت و مورد استفاده است.

چای ترش

چای ترش در اکثر نقاط آفریقا و آسیا مصرف دارد، مصرف آن در جامائیکا نیز متداول است و هم به عنوان چای و هم به صورت سرد فروخته می‌شود. در کشور پاناما بنام saril ه به صورت نوشیدنی سرد مصرف دارد. در آمریکا نیز به صورت چای مصرف می‌شود و در کلیه کشورهای شمال آفریقا به صورت روزانه در چایخانه‌ها عرضه می‌گردد.
در اکثر کشورهای آسیائی مثل چین تایلند هند مالزی و خاورمیانه چای ترش به ویژه کشور غربستان مصرف دارد. چای ترش طبع سرد و خشک دارد. این چای برای گرم مزاجان مفید والبته برای سردمزاجان مضر است. این دمنوش پس از مصرف حالت سردی را در بدن ایجاد می‌کند. افرادی که مزاج سرد دارند و دارای متابولیسم و انرژی پایین هستند باید از خوردن چای ترش به ویژه در فصل سرما و در اقلیم‌های سردسیری پرهیز کنند.

چای ترش

فواید چای ترش

بهترین زمان مصرف چای ترش قبل و یا بعد از هر وعده غذایی می باشد. همانطور که گفتیم چای ترش نقش مهمی در کاهش قند و فشارخون دارد. درنتیجه باید صبح ۱ یا ۲ ساعت قبل و یا بعد از غذا با فاصله ۸ ساعت مصرف کنید. به این شکل از سرگیجه های احتمالی ناشی از افت فشارخون پیشگیری می شود.چای ترش فواید بسیاری دارد که از جمله آنها به کاهش فضار خون، درمان سنگ کلیه،اقزایش سیستم ایمنی بدن،کاهش کلسترول و افزایش سوخت و ساز بدن ،رفع عطش،محافظت ازکبد و… می توان اشاره کرد. این چای طعم ترش دلپذیری دارد. برای افزایش شیرینی‌‌ آن می‌توانید شکر یا عسل به آن بیافزایید. همچنین بسته به ذائقه‌تان می‌توانید ادویه‌هایی مانند دارچین، زنجبیل، میخک یا جوز نیز به آن اضافه کنید.

فواید چای ترش

نحوه دم کردن چای ترش

گلبرگ های خشک شده چای ترش را درون قوری پیرکس یا چینی بریزید سپس آب جوش را اضافه کنید و بگذارید 5 دقیقه بماند تا دم بکشد و گل ها طعم و رنگ خود را به آب بدهند. چای ترش شما آماده است، آن را از صافی رد کنید و در فنجان مورد نظر خود بریزید.می توانید طعم دهنده هیی مثل دارچین، برگ نعناع ، عسل طبیعی ،شکر زنجبیل، آب لیمو ترش را به آن اضافه کرده و آنراگرم بنوشید. اگر تمایل دارید چای ترش را بصورت یک نوشیدنی خنک میل کنید پس از آنکه دمای چای پایین آمد و سرد شده می توانید تکه های یخ و برش های لیمو تازه و نعناع به آن اضافه کنید و از نوشیدن آن لذت ببرید.

نحوه دم کردن چای ترش

نظر سنجی
چای احمد