چگونه چای سبز به چربی‌سوزی به‌طور طبیعی کمک می‌کند؟

چای سبز شامل ترکیباتی برای کاهش وزن

برخی معتقدند چای سبز طعم خاصی ندارد اما واقعیت این است که چای سبز باکیفیت بسیار بیش‌تر از یک آب داغ طعم‌دار است. ترکیبات بیواکتیو برگ‌های چای در آب حل می‌شوند و وارد ترکیب نهایی آن می‌گردند. وقتی فنجانی چای سبز با‌کیفیت می‌نوشید، در حقیقت مقدار زیادی ترکیبات مفید با تاثیرات بیولوژیکی بالقوه دریافت می‌کنید. مشهورترین این ترکیبات کافئین است. یک فنجان چای سبز حاوی کافئین بسیار کمتری (24 تا 40 میلی‌گرم) نسبت به یک فنجان قهوه (100 تا 200 میلی‌گرم) است اما با این حال برای یک تاثیر ملایم کافی است.

کافئین محرک شناخته‌شده‌ای است که در مطالعات متعددی نشان داده شده است که به چربی‌سوزی کمک می‌کند و عملکرد ورزشی را بهبود می‌بخشد. اما جایی‌که چای سبز واقعا می‌درخشد محدوده بزرگ آنتی‌اکسیدان‌ها است؛ چای سبز شامل آنتی‌اکسیدان‌های پر‌قدرتی به‌نام کاتچین است. مهم‌ترین آن‌ها EGCG (اپی‌گالو کاتچین‌گالات)، ترکیبی است که می‌تواند سرعت متابولیسم را افزایش دهد. به‌خاطر داشته باشید که می‌توان هم با نوشیدن چای سبز به‌عنوان یک نوشیدنی و هم مصرف عصاره چای سبز به‌عنوان مکمل به این خواص دست پیدا کرد.

نتیجه: چای سبز حاوی ترکیبات بیواکتیو مانند کافئین و EGCG است که می‌تواند تاثیر قدرتمندی بر متابولیسم داشته باشد.

چای سبز عامل تسریع تجزیه چربی از سلول‌ها

برای چربی‌سوزی، ابتدا چربی باید از سلول چربی تجزیه‌شده و وارد جریان خون شود. ترکیبات فعال در چای سبز می‌توانند با افزایش تاثیر برخی از هورمون‌های چربی‌سوزی به این فرآیند کمک کنند. آنتی‌اکسیدان اصلی در چای (EGCG)، می‌تواند به جلوگیری از آنزیمی که هورمون نورپینفرین را تجزیه می‌کند، کمک نماید. وقتی از این آنزیم جلوگیری شود، مقدار نورپینفرین افزایش می یابد. این هورمون توسط سیستم عصبی به عنوان پیامی به سلول‌های چربی مورد‌استفاده قرار می‌گیرد و به آن‌ها اطلاع می‌دهد که چربی را تجزیه کنند. بنابراین، نورپینفرین بیشتر منجر به پیام ارسالی قدرتمندتری به سلول های چربی می‌شود و چربی بیشتری را از آنها تجزیه می‌کند.

کافئین و EGCG (هر دو به‌طور طبیعی در چای سبز یافت می‌شوند) در حقیقت می‌توانند تاثیری هم‌افزا داشته باشند و نتیجه نهایی این است که سلول‌های چربی، چربی بیشتری را تجزیه می‌کنند که وارد جریان خون می‌شود و برای مصرف به‌عنوان انرژی در دسترس سلول‌هایی که به آن نیاز دارند، مانند سلول‌های ماهیچه‌ای قرار می‌گیرد.

نتیجه: ترکیبات موجود در چای سبز سطح هورمون‌هایی را افزایش می‌دهند که به سلول‌های چربی اطلاع می‌دهند که چربی را تجزیه کنند. این امر چربی را وارد جریان خون می‌کند و آن را به‌عنوان انرژی در دسترس قرارمی دهد.

چای سبز افزایش‌دهنده چربی‌سوزی به خصوص در طول ورزش

اگر به برچسب اکثر مکمل‌های چربی‌سوز و کاهش وزن تجاری نگاه کنید، احتمال زیادی دارد که یک نوع چای را به‌عنوان ترکیبات در آن ببینید. این امر به این علت است که به دفعات نشان داده شده است که چای سبز چربی‌سوزی را به خصوص در طول ورزش افزایش می‌دهد. در یک مطالعه افرادی که عصاره چای سبز را مصرف و ورزش کردند 17% چربی بیشتری نسبت به کسانی که این مکمل را دریافت نکردند سوزاندند. این مطالعه نشان می‌دهد که چای سبز می‌تواند تاثیرات چربی‌سوزی ورزش را افزایش دهد. مطالعه دیگری که به مدت 8 هفته ادامه داشت نشان داد که چای سبز چربی‌سوزی را هم در طول ورزش و هم در طول استراحت افزایش می‌دهد.

مطالعات متعددی وجود دارد این مطلب را تائید می‌کنند که چای سبز چربی‌سوزی را افزایش می‌دهد و می‌تواند منجر به کاهش وزن بدن در دراز مدت شود و تاثیر آن حتی در زمان ورزش بیشتر است.

چای سبز افزایش‌دهنده سرعت متابولیسم

بدن انسان دائما در حال چربی‌سوزی است، سلول‌های ما میلیاردها عملکرد دارند که نیازمند انرژی هستند. مطالعات متعددی نشان داده‌اند که چای سبز می‌تواند ما را وادار به کالری‌سوزی بیشتری حتی در زمان استراحت کند. در بیشتر مطالعات این مقدار بین 3 تا 4 درصد بالاتر است گرچه برخی از مطالعات افزایشی به مقدار 8% را نیز با مصرف چای سبز نشان داده‌اند. برای فردی که هر روز 2000 کالری می‌سوزاند، 3 تا 4% برابر 60 تا 80 کالری بیشتر در روز است، مشابه چیزی که از یک رژیم با پروتئین بالا انتظار دارید.

گرچه دوره بیشتر تحقیقات بسیار کوتاه بود (1 تا 3 روز) مدارکی وجود دارد که تاثیر افزایش متابولیسم در بلندمدت باقی می‌ماند. در یک مطالعه روی 60 فرد با وزن بالا، گروهی که چای سبز مصرف می‌کردند 7.3 پوند (3.3 کیلوگرم) بیشتر وزن کم کردند و 183 کالری بیشتر در روز پس از سه ماه سوزاندند. اما به خاطر داشته باشید که تمام مطالعات به نتیجه افزایش متابولیسم توسط چای سبز دست نیافته‌اند و تاثیر آن ممکن است بسته به افراد متفاوت باشد.

نتیجه: برخی از مطالعات نشان دادند که چای سبز می‌تواند متابولیسم را افزایش دهد و به افراد کمک کند 3 تا 4% چربی بیشتری در هر روز بسوزانند.

چای سبز و کم‌خوری

یک راه که چای سبز می‌تواند از طریق آن به کاهش وزن کمک کند، کاهش‌اشتها است. این امر باعث می‌شود خود به خود و بدون هیچ تلاشی کالری کمتری جذب کنیم. مطالعات متعددی تاثیرات چای سبز بر اشتها را بررسی کردند اما اکثر آن‌ها نتایج متضادی را نشان داده‌اند. به‌علاوه مطالعات روی حیوانات نشان می‌دهد که چای سبز می‌تواند میزان چربی که از غذاها جذب می‌کنیم را کاهش دهد، اما در انسان‌ها تایید نشده است.

به‌طور کلی، به نظر می‌رسد اصولا چای سبز تاثیر خود را با افزایش کالری‌سوزی بگذارد و باعث می‌شود چربی بیشتری بسوزانیم، اما به نظر نمی‌رسد تاثیر قابل‌توجهی بر میزان غذایی که در طول روز می‌خوریم داشته باشد.

نتیجه: هیچ مدرکی وجود ندارد که تایید کند چای سبز باعث می‌شود افراد کالری کمتری مصرف کنند. برخی از مطالعات در حیوانات نشان می‌دهد که ممکن است جذب چربی را کاهش دهد اما این نتیجه در انسان‌ها تایید نشده است.

و در نهایت فراموش نکنیم که چای سبز خواصی بسیار بیشتری از کمک به کاهش وزن دارد و به دلایل متعدد دیگری نیز بسیار سالم و حائز اهمیت است.