چای تبتی

چای کره‌ای با طعم و مزه‌ای نمکی و خامه‌ای، و بسیار گرمابخش است. مردم تبت چای کره را برای گرم نگه داشتن می‌نوشند و شاید این تنها راهی باشد که بتوان روزهای سرد زمستان را در مناطق مرتفع هیمالیا سپری کرد. جالب است بدانید که هرچه آن منطقه سردتر باشد، میزان استفاده از نمک در چای کره‌ای بیشتر می‌شود.

پیاله تبتی

طرز تهیه چای تبتی :

مواد لازم :

  • یک قاشق غذاخوری چای سیاه یا ۲ عدد چای تی بگ
  • ۶ لیوان آب
  • یک چهارم قاشق چای‌خوری نمک
  • ۲ قاشق غذاخوری کره (بهتراست کره طبیعی باشد)
  • نصف لیوان شیر کامل

چای کره‌ای که با نام‌های «پو چا» (po cha) یا چای تبتی، «چا سوما» یک نوع نوشیدنی داغ مختص به مناطق هیمالیایی از جمله کشورهای نپال، بوتان، هند،تبت و مناطق غربی چین امروز است.

نوشیدن چای کره‌ای، بخشی معمول و عادی از زندگی تبتی‌ها به شمار می‌آید. یک شهروند تبتی، قبل از رفتن به سر کار، معمولا چند فنجان از این نوشیدنی لذیذ و منحصربه‌فرد را می‌نوشد. چای کره‌ای همچنین برای پذیرایی از مهمانان در تبت سرو می‌شود. از آنجا که کره، ماده اصلی تشکیل‌دهنده این چای است، چای کره‌ای، یک نوشیدنی پرکالری به حساب می‌آید و به همین علت، یک نوشیدنی مناسب برای مناطق مرتفع است. کره همچنین به جلوگیری از ترک و پوسته پوسته شدن لب در این مناطق کمک می‌کند.

چای کره ای یا چای تبتی

فواید چای کره‌ای

از فواید مهم چای کره‌‌ای می‌توان به گرم شدن بدن، رفع گرسنگی، کمک به هضم غذا، بهبود سیستم قلبی عروقی، پاک کردن بدن از اسیدلاکتیک انباشته، بازگرداندن قدرت و توان داخلی و قوی کردن بنیه اشاره کرد. در ادامه شما را با دیگر خواص این چای منحصربه فرد آشنا خواهیم کرد.

طرز تهیه:

1-چای تی بگ یا چای سیاه را در آب جوش بیندازید و ۵ دقیقه صبر کنید تا چای همراه با آب بجوشد.

2-چای را صاف کنید یا تی بگ ها را خارج کنید.

3-کره را آب کنید و در یک بلندر یا مخلوط‌کن بریزید تا کاملا یکدست شود.

4-چای صاف شده، نمک و شیر را در مخلوط‌کن بریزید و خوب با کره مخلوط کنید.

5-چای کره‌ای را در فنجان‌های مخصوص یا ماگ بریزید و سرو کنید.

نظر سنجی
چای احمد