فرهنگ نوشیدن چای مراکشی
فرهنگ چای خوری در مراکش

در کشور مراکش روش تهیه چای سبز و نوشیدن آن معمولا به همراه غذا شامل یک سری آداب‌ورسوم سنتی است که اچای (Ataí) نامیده می‌شود. چای نعناع مخصوص مراکش اکنون در تمام کشورهای جنوب آفریقا جایگاه ویژه‌ای دارد و به‌خصوص گردشگرهای عرب علاقه‌ی خاصی به آن دارند. در این کشور نیز چای در تمام ساعات روز در دسترس است. تهیه‌ی چای در مراکش به صورت سنتی فقط توسط مردان انجام می‌شود.

اهالی مراکش گاهی در منزل با چای از مهمان خود پذیرایی می‌کنند که البته رد کردن آن برایشان توهین‌آمیز است. در مراکش برای تهیه چای ابتدا آن را با آب جوش شستشو می‌دهند تا تلخی چای گرفته شود. بعد چای را قبل از خشک شدن کامل، در آب جوش ریخته و می‌گذارند تا به‌خوبی دم بکشد. درآخر مقدار مشخصی شکر و نعناع تازه  به ان اضافه می کنند و چای مراکشی آماده می‌شود.

فرهنگ نوشیدن چای مراکشی

جالب است که بدانید چای نعناع مغربی یا همان چای مراکشی به شکل سنتی سه بار سرو می گردد، هر لیوان از چای طعمی منحصر به فرد داشته باشد. در مورد این چای یک ضرب المثل معروف وجود دارد:

لیوان اول به اندازه زندگی ملایم است، لیوان دوم به اندازه عشق قوی است و لیوان سوم به اندازه مرگ تلخ است.

این چای به شکل سنتی به وسیله بزرگترین شخص مذکر در خانواده تهیه می شود و نشانه ای از مهمان نوازی بوده و به مهمانان تعارف می گردد.

در کشور مراکش در برخی اوقات چای نعناع را با مقداری گلاب یا گل مخلوط می نمایند تا عطر بهتری داشته باشد، همچنین در هوای سرد این چای را با گیاهانی که طبع گرم دارند مانند پونه و افسنطین مخلوط می کنند.

چای مراکشی
چای مراکشی
چای مراکشی
چای مراکشی

در زمان سرو این چای، باید قوری را کمی بالاتر گرفته و چای را از ارتفاع بالا در استکان بریزید تا روی آن کمی کفِ چای جمع شود. قوری‌های مراکشی هم مانند قوری‌های ایرانی طوری طراحی می‌شوند که برگ‌های چای به آنها می‌چسبند و از قوری به داخل استکان منتقل نمی‌شود. اگر قوری مراکشی ندارید یا فکر می‌کنید ممکن است تفاله چای از فوری وارد استکان سود، از یک صافی کمک بگیرید.

قوری‌های مراکشی امکان ریختن چای از فاصله‌ای زیاد به استکان و فنجان را هم برایتان فراهم می‌کنند. به همین دلیل، ریختن چنین چایی، هم جالب و مفرح است و هم با این روش نوعی کف خوشایند روی سطح چای درون استکان و فنجان به‌ وجود می‌آید.

چای مراکشی

آشنایی با طرز تهیه چای مراکشی

چای نعناع مغربی در واقع نوعی چای سبز می باشد که با کمک برگ های گیاه نعناع دشتی و شکر تهیه می گردد. از این چای در گذشته در مناطق زیادی مانند کشورهای شمال غربی آفریقا، یعنی مراکش، تونس، لیبی، الجزایر و موریتانی مصرف می شده است ولی امروزه محبوبیت زیادی در سراسر آفریقا و قسمت هایی از ساحل صحرا، فرانسه و دنیای عربی پیدا کرده است. خواستگاه آن از این کشور می باشد. در زبان اسپانیایی به این چای، چای موری گفته می شود. چای نعناع فقط به عنوان یک نوشیدنی در مراکش شناخته نمی شود بلکه نشان از دوستی، سنت مراکشی ها و مهمان نوازی آنها نیز می باشد. این نوشیدنی در کشور مراکش بسیار پر طرفدار بوده و به منظور یک نوشیدنی مجلسی در مجالس از آن استفاده می گردد. شاید شما هم به دنبال امتحان کردن یک نوشیدنی جدید و بی نظیر باشید، شما را با طرز تهیه چای مراکشی آشنا می کنیم.. این چای را می توانید به همراه غذا، آجیل، میوه خشک و انواع شیرینی میل نمایید.

طرز تهیه

آب جوش به  به مقدار لازم

چای سبز دانه‌ریز 2 قاشق سوپخوری

نعناع تازه و خردشده برگ

شکر نرم و دانه‌ریز2 قاشق سوپ‌خوری

هرقدر برگ‌های چای سبز ربزتر و فشرده‌تر باشند، کیفیت چای هم بهتر می‌شود. این برگ‌ها همراه با مقداری نعناع، ترکیب لازم برای چای مراکشی را می‌سازند. در مراکش، انواع مختلف و محدودی از نعناع وجود دارد.گفته می‌شود که نعنای تازه عطری دل‌انگیز به چای می‌دهد اما نعنای خشک هم می‌تواند رایحه‌ای خوش برای چای مراکشی فراهم کند، حتی بیشتر از نعنای تازه.

کمی آب جوش در  قوری بگردانید، سپس آن را خالی کنید. چای سبز دانه‌ریز را در قوری بریزید؛

4/1 پیمانه آب داغ به قوری بیفزایید و اجازه دهید به مدت یک تا دو دقیقه بماند، سپس آبِ آن را خالی کنید؛

هروقت دیدید که روی سطح چای درون قوری، حباب‌هایی در حال شکل‌گیری است، نعنا را اضافه کنید. نعناها را به‌آرامی داخل قوری فرو ببرید تا زیر آب قرار بگیرند. سپس نوبت به شکر می‌رسد. اگر دوست داشته باشید، می‌توانید در این مرحله، کمی زعفران هم به چای اضافه کنید.

چهار پیمانه آب جوش به قوری بیفزایید، سپس قوری را روی حرارت قرار دهید تا به مدت پنج دقیقه دم بکشد؛

پس از دم‌کشیدنِ چای، ابتدا آن را در یک استکان ریخته و مجدداً به قوری برگردانید. این کار را چند مرتبه انجام دهید؛

سرویس چای خوری مراکشی
چای مراکشی
نظر سنجی
چای احمد