فرهنگ چای خوری در روسیه

یکی از نوشیدنی های محبوب مردم روس، چای است. مردم روسیه این نوشیدنی گرم را در شرایط مختلف استفاده می کنند و چای در روسیه جزوی از فرهنگ جالب آن هاست. سرو چای در روسیه شبیه به ایران است و سماور معمولا در منزل هر خانواده روسی یافت می شود. اولین سماور در سال 1820 میلادی در روسیه ساخته شد. کلمه سماور در زبان روسی به معنی خودجوش و مرکب از دو واژه Cam به معنی خودش وVar به معنی پختن می‌باشد.از سماور در ابتدا برای درست کردن قهوه و بعدها برای دم کردن چای استفاده می شد. اولین سماورهای ساخته شده بسیار ساده بودند اما بعدها در شکل‌ها و اندازه‌های متنوع، بسته به نحوه استفاده مردم تولید گردید. بیشتر سماورهای کوچک در خانه‌ها و دفاتر مورد استفاده قرار می‌گرفتند و برخی از آن‌ها در اندازه‌های بزرگتر برای استفاده در مکان‌های عمومی ساخته می‌شدند.جنس سماور عموما از برنج،نیکل ،اهن یا نقره بوده است.سماورهایی که بیشتر در حمل ونقل از آن‌ها استفاده می‌شد دسته و پایه‌هایشان تاشو بودند.

روس ها هم چای سیاه و هم چای سبز را می نوشند و آداب خاصی را نیز در رابطه با این نوشیدنی همیشه رعایت می کنند.

چای در روسیه

تاریخچه چای در روسیه

روایتی وجو دارد که کازاک ها اولین افرادی بودند که چای را از چین در قرن ۱۶ به روسیه آوردند (کازاک ها قومی سفید پوست از نژاد اروپایی با تبار اسلاو می باشند که زیستگاهشان در اوکراین کنونی و جنوب غربی روسیه است). با این حال اولین رکورد های ثبت شده برای حضور چای در روسیه به یک قرن بعدتر بر می گرد، به زمانی که سلسله رومانوف حاکم این منطقه بود. پیتر بزرگ اولین قرارداد تجارت بین روسی و چین را امضا کرد و طی آن، چین به عنوان منبعی برای تامین چای به کار گرفته شد.


مزارع چای در روسیه

به خاطر آب وهوای بسیار سرد در روسیه، نوشیدن چای داغ قدمتی طولانی در این کشور دارد و به عنوان یک نوشیدنی ملی در روسیه شناخته می شود. معمولاً در روسیه پس از اتمام وعده غذایی، چای همراه با دسر سرو می شود و جالب است بدانید که در روسیه چای را با سماور دم می کنند.

مقدار زیادی از چای وارداتی به روسیه، متعلق به هندوستان می باشد. و از آنجاییکه چای سماوری در روسیه بسیار محبوب است، سماور نیز در اغلب خانه های روسی پیدا می شود. چای در روسیه با شکر و دسرهای شیرین مصرف می شود.

چای در روسیه

روسیه هم چای سبز و هم چای سیاه تولید می کند که عموما در کنار هم کشت می شوند. در اطراف روستای کوچک د رنزدیکی شهر سوچی بخشی برای کشت چای وجود دارد که برای عموم باز هستند.روسیه هم چای سبز و هم چای سیاه تولید می کند که عموما در کنار هم کشت می شوند. در اطراف روستای کوچک د رنزدیکی شهر سوچی بخشی برای کشت چای وجود دارد که برای عموم باز هستند.

در ابتدا در روسیه فنجان های چای به گونه ای بود که کف آن تصویر یک شهر نقاشی شده بود. کافه داران، هم برای اینکه تصویر کف فنجان معلوم باشد و هم به این منظور که هزینه چای ارزان تر شود و از چای کمتری استفاده کنند، آن را به صورت کمرنگ سرو می کردند. چای کمرنگ هم ارزان تر بود و هم اینکه مشتری ها می توانند تصویر زیبای کف فنجان را نیز مشاهده کنند.

سماور

برخلاف انگلیسی ها چای را با شیر مصرف می کنند، در روسیه چای سیاه و شیرین نوشیده می شود. چای سیاه معمولا با قند شیرین می شود . در روسیه از مربا یا مارمالاد نیز برای شیرین کردن چای سیاه استفاده می کنند و آنرا داخل فنجان چای حل می کنند. نیز به سرعت محبوبیت خود را افزایش می دهد، هنوز هم چای محبوب روس هاست. معمولا در کنار چای آن ها، قند دیده می شود که همراه آن میل می کنند. روش دیگری برای شیرین کردن چای استفاده از یک قاشق مربا یا مارمالاد است؛ روس ها یا یک قاشق مربا خورده و سپس چای را می نوشند یا مربا را در چای حل می کنند.

در کنار چای در روسیه. معمولا پنیر و خوراکی های گوشتی سرو می شود. یک شیرینی معمول به نام sushkie، که کلوچه های کوچکی هستند، در کنار چای قرار می گیرد. در روسیه در برخی موارد اینکه در کنار چای خوراکی سرو نشود حتی نوعی بی احترامی محسوب می شود. در روزسیه اصطلاحی به نام دور سماور نشستن وجود دارد که به دور هم جمع شدن ، چای نوشیدن و گپ و گفت زدن اشاره دارد.

نظر سنجی
چای احمد