چرا باید در نگهداری چای دقت کنیم؟

اگر چای خود را در ظروف در بسته و محیط خنک و خشک و به‌ دور از مواد غذایی که عطر و بو دارند، نگه دارید، می‌توانید چای را بدون این‌که تغییری در طعم، عطر و کیفیت آن ایجاد شود، مصرف کنید. اگر علاقمندید بیشتر در مورد اهمیت نحوه نگهداری چای بدانید، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

در ابتدا لازم است بدانیم منظور از افت کیفیت چای در زمان نگهداری چیست؟ چایی که کیفیت آن افت کرده است بدین معنی ست که فرآیند اکسیداسیون در آن صورت گرفته است و این امر در چای‌هایی که از اکسیداسیون آن‌ جلوگیری می‌شود و یا شدت این فرآیند در زمان تولید چای زیاد نبوده است، صورت می‌پذیرد. در حقیقت این امر روی کیفیت چای و طراوت آن تاثیر می‌گذارد. اکسیداسیون در چای‌سبز بیشتر اتفاق می‌ افتد و افت کیفیت آن به‌دلیل عدم نگهداری صحیح می‌تواند بیش از چای سیاه باشد.

چای باید در دمای خنک نگهداری شود، با افزایش دما ، فرآیند اکسیداسیون تسریع می‌پذیرد .اگر چای در یخچال نگه‌داری شود، برگ چای رطوبت جذب می کند و به‌همین دلیل بهتر است که در جای خنک و خارج از یخچال نگه‌داری شود.
از طرفی برگ چای بدلیل اینکه خاصیت جاذب دارد ،خیلی سریع بوی محیط اطرافش را به‌خود می‌گیرد. این امر در تولید بعضی از چای‌ها مانند چای سبز یاس که با گل یاس آمیخته می‌شود، بسیار مفید است ولی زمانی که در آشپزخانه در کنار ادویه‌جات یا مواد بودار قرار می‌گیرد، ممکن است بوی آن راه خودش بگیرد.

چای زمانی‌که با آب مخلوط می‌شود، طعمش را به آب می‌دهد به‌همین دلیل زمانی که چای در جای مرطوب نگه‌داری شود، کیفیت طعم و عطر آن کاهش می‌یابد و این دلیلی است که می‌بایست چای به دور از رطوبت و در جای خشک نگه‌داری شود. برای مثال اکثر افراد چای را نزدیک سماور یا کتری نگه می‌دارند و همین مورد بعد از مدت کوتاهی باعث می‌شود چای طعم واقعی خودش را نداشته باشد.

نظر سنجی
چای احمد