مقدمه

از مزارع تا فنجان چای

از مزارع چای تا فنجان، چای سفری پیچیده و طولانی را پشت سر می‌گذارد. این سفر با چیده‌شدن دو برگ و سرگل چای با دست از بهترین مزارع چای که مورد بررسی و تائید استاندارد چای احمد بوده‌اند، آغاز می‌شود. کشاورزان مزارع مرغوب چای دنیا شرکای تجاری ما هستند، نگرش ما نسبت به گسترش روابط‌ تجاری مان با صاحبان مزارع چای ، با هدف دسترسی همیشگی به بهترین کیفیت چای در دنیاست.

ما چای‌های انتخاب‌شده خود را دائما ًدر مراحل مختلف تولید ازنظر کیفیت و طعم می‌چشیم و مورد ارزیابی قرار می‌دهیم. این سفر با ترکیب‌کردن چای‌ها توسط استادان چشایی باتجربه و حرفه‌ای ما ادامه می یابد؛ آن‌ها استادانه بهترین چای‌ها را با هم ترکیب می‌کنند تا به ترکیبی لذت‌بخش و موزون برای مصرف کنندگان و دوستداران چای برسند، ترکیبی که تجربه خوشایند و مطبوعی از نوشیدن یک فنجان چای را خلق کند.

از باغ تا فنجان چای
Hand-plucked from the finest tea gardens
کیفیت چای ما
1. داستان چای چگونه آغاز شد؟

تاریخچه چای

با استفاده از اسلایدر زیر در مورد پیدایش چای و چگونگی تبدیل آن به یک نوشیدنی محبوب ،بیشتر بدانید.

2737-BC

چین، 2737 سال قبل از میلاد مسیح

در افسانه‌های قدیمی اشاره می‌شود که امپراطور شن نانگ، که گیاه‌شناس مشهور و خوش‌نامی بود، چای را کشف می‌کند.

البته افسانه‌های مختلف زیادی در مورد کشف چای وجود دارند، اما مشهورترین آن‌ها داستان امپراطور شن نانگ را روایت می‌کند و مربوط به سال 2737 قبل از میلاد مسیح است. امپراطور یک گیاه‌شناس مشهور بود که بخاطر سلامتیش دوست داشت آب آشامیدنی خود را بجوشاند. افسانه این‌گونه روایت می‌کند که روزی به صورت تصادفی، برگی از بوته‌های خودروی چای، داخل فنجان آب جوش امپراطور شن نانگ می‌افتد. شن نانگ کنجکاو شد که آن فنجان را بچشد و پس از نوشیدن ،این دم‌نوش را نشاط‌آور توصیف کرد و بدین‌گونه اولین فنجای چای دم شد.

206BC – 220AD

چین، 206 قبل از میلاد – 220 میلادی

قدیمی‌ترین چای جهان به مقبره یک امپراطور سلسله هان بر می‌گردد

قدیمی‌ترین چای کشف‌شده به دوران پادشاهی سلسله هان برمی‌گردد، باستان‌شناسان در زمان مطالعه و تحقیق در رابطه با این دوره تاریخی، یک ظرف چای در مقبره امپراتور، جینگ دی پیدا کردند. این مدرک اثبات می‌کند که نوشیدن چای قسمت مهمی از فرهنگ چین باستان بوده است.

LATE-16TH-CENTURY

اروپا، اواخر قرن شانزدهم

بازرگانان پرتغالی وجود چای را ثبت می‌کنند

نزدیک به 4000 سال طول کشید تا چای به سواحل اروپا برسد و علیرغم این‌که امروزه چای بین انگلیسی‌ها محبوبیت بیشتری نسبت به مردم سایر کشورهای اروپایی دارد، جای تعجب است که انگلیسی‌ها اولین کسانی نبودند که چای را بپذیرند. این افتخار به بازرگانان پرتغالی در اواخر قرن شانزدهم تعلق گرفت که بیش‌تر تجارتشان با هند غربی بود؛ پرتغالی‌ها، اولین اروپایی‌هایی هستند که در تاریخ ،”تجارت چای” را انجام دادند و چای را به عنوان یک نوشیدنی پذیرفتند.

1606

اروپا، 1606

اولین محموله چای وارد هلند می‌شود

در سال 1606 هلندی‌ها اولین محموله عمده چای را از طریق پایگاه تجاری خود در جاوه (واقع در اندونزی) وارد آمستردام کردند. چای در آن دوران در اروپا شروع به تبدیل‌شدن به یک نوشیدنی متداول و روزمره شد، اما به دلیل گران‌بودن و البته ناشناخته‌بودن، نوشیدن چای تنها محدود به طبقات خاص جامعه و افراد متمول شده بود.

Tea Becomes popular in coffee houses and amongst middle classes

انگلیس، 1657

چای در قهوه‌خانه‌ها و در میان طبقات متوسط محبوب می‌شود

توماس گاروی، تاجری بود که قهوه‌خانه‌ای در انگلیس داشت، او یکی از شخصیت‌های کلیدی در روزهای آغازین صنعت چای در انگلیس بود. در بیش‌تر منابع تاریخی، توماس گاروی به‌عنوان اولین کسی شناخته می‌شود که چای را به مردم کنجکاو ‌فروخت و در قهوه‌خانه‌اش برای عموم سرو کرد.

Portuguese Princess Catherine

انگلیس، 1662

چارلز دوم با پرنسس کاترین پرتغالی از براگانزا که عاشق چای بود، ازدواج کرد

ملکه جدید متولد پرتغال،” کاترین” به‌واسطه موقعیت والای خود، بانوی اول جامعه اشرافی انگلیس شناخته می‌شد، او عاشق نوشیدن چای بود، علاقه کاترین به چای، ابتدا در دربار و سپس در بقیه طبقات مرفه جامعه، چای را به سرعت به یک نوشیدنی متداول و محبوب تبدیل کرد.

اولین محموله چای وارد انگلیس شد

اولین محموله چای وارد شده به سواحل انگلیس محموله‌ای با وزن نسبتا ناچیز بود. وزن این محموله معادل 100 پوند یا 45 کیلوگرم که در معاملات تجاری امروزی چای، معادل خرید یک کیسه چای از تولیدکننده به حساب می‌آید، بود.

East India Company begins importing tea directly into Britain and the first London Tea Auction takes place

انگلیس، 1664-1750 میلادی

شرکت هند مشرق‌زمین واردات مستقیم چای را به انگلیس آغاز می‌کند و اولین حراج چای لندن برگزار می‌شود

افزایش تقاضا برای چای در انگلیس منجر به رونق تجارت شرکت هند شرقی شد، چرا که این میزان چای، توسط شرکت هند شرقی تأمین می‌شد؛ اولین محموله مستقیم چای از شرق در سال 1664 میلادی وارد سواحل انگلیس شد. افزایش مصرف چای و محبوبیت نوشیدن چای در بین مردم، منجر به تشکیل اولین حراجی چای در دفتر مرکزی شرکت هند شرقی در سال 1679 میلادی گردید.

محبوبیت چای هم‌چنان رو به رشد بود و مقادیر واردات نیز به سرعت متناسب با افزایش میزان تقاضا، افزایش می‌یافت. واردات چای از چین تا سال 1750 تقریباً به 5 میلیون پوند رسید.

First experimental tea planting is begun in Peradeniya Botanical Gardens

سیلان، 1839

اولین کاشت آزمایشی چای در باغ‌های گیاهشناسی پرادنیا در سری‌لانکا آغاز شد

تا سال 1948 سری‌لانکا به Ceylon معروف بود. در سیلان آزمایشات کاشت نمونه‌های اولیه مربوط به چای در باغ‌های گیاهشناسی، نزدیک کندی انجام شد، جایی که مشخص شد چای در این منطقه رشد بسیار خوب و شرایط مناسبی دارد.

Anna Maria Russell, Duchess of Bedford, is widely regarded as the originator of the British ‘afternoon tea’ ritual.

انگلیس، 1840

آنا ماریا راسل، دوشس بدفورد، به عنوان مبدع مراسم “چای بعد از ظهر” انگلیس شناخته می‌شود.

داستان مراسم چای بعد از ظهر انگلیسی از این‌جا آغاز می‌گردد که دوشس آنا ماریا راسل، مابین دو وعده ناهار و شام که طبق عادت در ساعت 8شب سرو می‌شد احساس ضعف می‌کرد و معتقد بود فاصله بین دو وعده غذایی اصلی، بیش از حد است، بنابراین او برای حدود ساعت 4بعدازظهر، مراسم چای بعد از ظهر انگلیسی را پایه‌گذاری کرد.

first shipment of tea to the London auction in 1872, of 23lbs.

سیلان، 1867- 1872

یک اسکاتلندی، جیمز تیلور، اولین باغ چای در سیلان را زیر کشت چای برد و اولین محموله چای سیلان را به حراج لندن در سال 1872 انتقال داد.

علیرغم این موفقیت نوپا، سیلان در واقع یک جزیره تولید قهوه محسوب می‌شد؛ تا این‌که یک بیماری مهلک تقریباً تمام گیاهان قهوه را در دهه 1880 از بین برد. چای، جایگزینی آماده برای تولید و صادرات قهوه بود و بنابراین تجارت چای به سرعت در سیلان رشد کرد.

First tea planted in Malawi, Africa.

آفریقا 1878

اولین چای کاشته‌شده در مالاوی، آفریقا

از میان کشورهای بزرگ تولیدکننده چای، جدیدترین مزارع چای در آفریقا یافت می‌شوند، جایی که در زمان مستعمرات انگلیس، چای به صورت گسترده کاشته می‌شد؛ در این میان، مالاوی اولین کشور آفریقایی بود که در آن، چای کاشت شد.

Indian tea production exceeds 86 million pounds

انگلیس، 1888

تولید چای هندی به بیش از 86 میلیون پوند می‌رسد و هند تامین‌کننده اصلی واردات چای به انگلیس می‌شود.

From those small early seeds of planting, today Kenya is now the largest exporter of tea in the world.

آفریقا، 1903

اولین بذرهای چای از هند در کنیا کاشته می‌شوند

کنیا، سرزمینی که کاشت چای را از همین بذرهای کوچک آغاز کرد، امروزه بزرگترین صادر کننده چای در جهان به شمار می‌رود.

Teabag invented by Thoma Sullivan

ایالات متحده آمریکا، 1908

تی‌بگ توسط توماس سالیوان اختراع شد یک تاجر مبتکر چای در نیویورک به نام توماس سالیوان کیسه‌های ابریشمی کوچکی تولید کرد تا نمونه‌های چای را داخل آن کیسه‌ها برای مشتریانش ارسال کند. برخی از مشتریان به جای تخلیه کیسه‌ها و دم‌کردن چای به روش سنتی، کل کیسه خود را داخل ظرف حاوی آب جوش قرار می‌دادند و چای را می‌چشیدند. بنابراین به طور اتفاقی چای تی‌بگ اختراع شد.سالیوان اولین تی‌بگ دست ساز خود را با استفاده از گاز پانسمان (تنزیب) تولید کرد و در دهه 1920 این تی‌بگ‌ها به صورت تجاری تولید و در سراسر ایالات متحده توزیع شدند. این تی‌بگ‌ها از همان ویژگی‌هایی برخوردار بودند که امروزه نیز تی‌بگ‌ها دارا می‌باشند – رشته‌ای نخی که از کنار آن آویزان شده بود تا تی‌بگ به راحتی از آن جدا شود و در انتهای آن رشته یک تگ تزئینی حاوی اطلاعات چای چسبانده شده بود.

Today, tea is the world’s second most popular drink, after water, with over five million tonnes produced each year.

امروز  چای در سراسر جهان

امروزه، چای بعد از آب، با تولید بیش از پنج میلیون تن در سال، دومین نوشیدنی محبوب در جهان است.

2. یافتن منابع برای تامین برگ‌های چای

منشا چای ما

در دنیای چای احمد کاوش کنید و اگر علاقمندید بدانید ما برگ‌های مرغوب چای‌های مورد علاقه‌تان را از کجا تامین و به دستان ماهر استادان چشایی چای احمد می‌رسانیم، این اطلاعات از طریق این نقشه در اختیارتان قرار می‌گیرد.






۳. چگونه چای احمد تولید می‌شود؟

کشت چای

How Ahmad Teas are made

گیاه چای که با نام علمی Camelia sinensis شناخته می‌شود، بومی کشورهای چین و هند است. بوته چای به طور طبیعی می‌تواند به ارتفاع بیش از 20 فوت برسد اما برای نگهداری از آن هنگام کشت، مرتباً هرس می‌گردد تا به ارتفاع بیش از حدود سه فوت (91سانتی‌متر) نرسد.

بهترین نحوه چیدن برگ‌های چای، چیدن تنها نوک بوته و دو لایه بالایی از برگ‌های نورس جوان است که بیشترین غلظت عصاره و مواد مغذی چای در این برگ‌های نوشکفته تجمع دارد. ما بر این نحوه چیدن، به عنوان یکی از استانداردهای چای احمد، اصرار داریم؛ زیرا یقین داریم این بهترین روش، برای اطمینان از رسیدن به یک ترکیب چای، با کیفیت عالی است؛ هم‌چنین، این روش چیدن، باعث افزایش سرعت رشد بوته چای شده، بازدهی بوته چای را به حد مطلوبی بالا می‌برد.

محیط مناسب برای رشد بوته‌های چای در محیط‌های گرم و مرطوب، با بارندگی مناسب و ارتفاع نسبتاً بالا نسبت به سطح دریا، ارتفاعی بین 1000 تا 7000 پا (304 متر الی 2133متر از سطح دریا) می‌باشد. آب و هوا و شرایط جوی، شرایط برداشت فصلی را تعیین می‌کند به طوری‌که در بعضی مناطق، تنها در یک فصل امکان برداشت وجود دارد و در بعضی مناطق به‌صورت چهارفصل می‌توان چای برداشت کرد.

به عنوان مثال، آب و هوای گرم آفریقا و سری‌لانکا اجازه تولید چای در تمام طول سال را می‌دهد و در دوره‌های موسمی با بارندگی شدید، بازدهی بوته‌ها، بیشتر است. در آب و هوای سردتر مانند کوهپایه‌های هیمالیا، محصول چای با گرم‌تر شدن هوا حاصل می‌شود. متغیر بودن سطح اسیدیته خاک‌، میزان ارتفاع از سطح دریا، آب و هوا و شرایط جوی، باعث ایجاد تمایزات واضح و مشخصی در تولید انواع چای می‌شوند به صورتی که با ایجاد تفاوت در ویژگی‌های‌ برگ‌های چای، منجر به عطر و طعم‌های متفاوتی می‌گردند.

مراحل فرآوری و تولید چای

Plucking

مرحله 1. برداشت و چیدن برگ‌ها

تیم متخصص در چیدن چای که در باغ‌های چای استخدام شده‌اند، دو برگ و جوانه بالای برگ‌های چای را با دقت می‌چینند. دو برگ و جوانه نوک بوته از مابقی بوته تنها با چیدن توسط دست جدا می‌شوند؛ این به این معنی است که این کار در چای احمد با نهایت دقت انجام می‌شود و هیچ ماده خارجی به محصول نهایی راه پیدا نمی‌کند. این نحوه چیدن توسط دست در طول فرآیند تولید چای سیاه، کیفیتی را حاصل خواهد کرد که به این دلیل، برای چای احمد، یکی از استانداردهای غیرقابل حذف است.

Withering

مرحله 2. خشک کردن

برگ‌های چای پس از چیدن و جمع‌آوری، در سینی‌هایی با طول زیاد و با ارتفاع مناسب از سطح زمین پخش‌شده و با هوای گرم تنظیم‌شده، خشک می‌شوند. در بیشتر موارد، این هوا از طریق سوراخ‌های کوچکی که در زیر سینی تعبیه شده‌اند و روند کار پلاسیده‌شدن و گرفتن رطوبت برگ‌ها را تسریع می‌کنند، به برگ‌ها دمیده می‌شوند. برگ‌ها پس از پژمردگی نرم می‌شوند و این باعث می‌شود که آن‌ها به تکه‌های کوچک خرد نشوند. علاوه بر کاهش رطوبت، برخی از تغییرات بیوشیمیایی در برگ‌ها در مرحله پلاس رخ می‌دهد؛ این تغییرات بیوشیمیایی در مراحل بعد پروسه تولید چای، تاثیرگذار خواهند بود.

Rolling

مرحله 3. مرحله مالش یا نورد/ برش

مرحله مالش، غشای سلولی برگ‌ها را می‌شکافد و عصاره‌‌ی داخل برگ‌ها (که کاتچین و آنزیم نامیده می‌شوند) را آزاد می‌کند که برای شروع تخمیر ضروری هستند. در حین فرآوری، برگ‌ها شکل نهایی را پیدا می‌کنند، به همان شکلی که در بسته‌های چای احمد در فروشگاه‌های سراسر جهان عرضه می‌شوند و وجود دارند. دو روش مختلف برای پردازش برگ‌های چای وجود دارد: روش “ارتدوکس” که در درجه اول برای چای لیفی یا چای دمی استفاده می‌شود و روش سی تی سی یا CTC “که مخفف خرد کردن، گسستن، پیچیدن” است و معمولاً در تولید تی‌بگ‌ها از آن روش استفاده می‌شود.

Fermentation

مرحله 4. اکسیداسیون یا تخمیر

پس از پردازش برگ‌ها – یا با استفاده از روش “ارتدوکس” یا “CTC” – آن‌ها را در یک اتاق خنک، در مجاورت جریان هوا و رطوبت قرار می‌دهند تا فرآیند تخمیر انجام شود. در این مرحله برگ‌های چای با ضخامت مناسب (به صورتی که روی هم تلنبار نشوند) در سطوحی در اتاق تخمیر قرار می‌گیرند که شرایط دما و رطوبت محیط، میزان از دست دادن رطوبت برگ‌ها و میزان اکسیژنی که برگ‌ها در معرض آن قرار می‌گیرند، دائما در آن بررسی می‌شوند. مرحله تخمیر را می‌توان مهم‌ترین مرحله از پروسه تولید چای سیاه دانست چراکه تعیین‌کننده طعم نهایی در چای سیاه است و شاخص زمان یکی از مهم‌ترین مولفه‌های این فرآیند به حساب می‌آید. به طور مثال اگر فرآیند تخمیر خیلی طولانی ادامه یابد یا خیلی زود متوقف شود، عطر و طعم چای دستخوش تغییر شده و قابل‌قبول نخواهد بود.

Firing

مرحله 5. خشک‌ کردن

فرآیند خشک‌کردن به معنی خشک‌شدن برگ‌ها در دستگاه خشک‌کن بعد از مرحله تخمیر است. برگ‌ها نباید رطوبتی بالاتر از 8% در پایان این مرحله داشته باشند، در این مرحله خصوصیات چای به عمل آمده تثبیت می‌شود تا طعم و مزه مطبوع برگ‌ها حفظ شود. اگر فرآیند خشک‌شدن برای مدت طولانی ادامه یابد، چای طعم نامطبوع و مشابه سوختگی به خود می‌گیرد.

Grading

مرحله 6. درجه‌بندی

پس از اتمام مرحله خشک‌کردن، برگ‌ها قبل از مرحله نهایی بسته‌بندی به صورت چای فله، براساس اندازه‌ها و دسته‌بندی‌های مختلف، درجه‌بندی می‌شوند. برای هر دو روش “ارتدوکس” و “CTC” سی تی سی، از برگ‌های شکسته گرفته تا برگ‌های کامل، درجه‌های مختلفی از چای وجود دارد. با توجه به سختی فرآیند حفظ شکل کامل برگ، در طی پروسه تولید چای، بسیار منطقیست که تنها حدود 5٪ از کل برگ‌های پردازش‌شده، شکل کامل خود را حفظ کنند؛ این برگ‌ها، بالاترین قیمت‌ها را دارا می‌باشند. اما به طور کلی، کیفیت در درجه اول نه با اندازه برگ، بلکه با اطمینان از این‌که برگ‌ها از دو لایه بالای بوته چای جدا می‌شوند، تعیین می‌شود، همان استانداردی که در چای احمد همواره رعایت گردیده و قابل حذف نیست.

4. انواع چای

ترکیبات چای و دم‌کردن آن‌

چای یک‌بار کشف شد ولی دنیای نوشیدن چای، دنیای جذاب  و بی‌پایان، برای ذائقه و خیال است. انگیزه ما به خلق عالی‌ترین کیفیت چای، ما را برای  تولید ترکیبات متنوع چای  برای ذائقه های مختلف مردم جهان ترغیب می کند . ما از سراسر جهان الهام می‌گیریم تا ترکیباتی از چای را تولید کنیم که بهترین طعم‌ها و رایحه‌ها را داشته باشند. ما معتقدیم که هیچ لذتی بهتر از نوشیدن یک فنجان چای بی‌عیب و نقص وجود ندارد . تنوع وسیع از ترکیبات چای‌ ما، بازتاب‌ اشتیاق و عشق ما نسبت به صنعت و تولید چای است.

Black Teas

چای سیاه

چای سیاه در حین تولید فرایند اکیداسیون را سپری می کند و معمولاً در حین این فرایند ، عطر، طعم قوی و کاملی از چای، ایجاد می‌ شود. چای سیاه، رایج‌ترین نوع چای در ایران است و می‌توان آن را قندپهلو یا با خرما نوش جان کرد.

Green Teas

چای سبز

چای سبز از همان گیاه چای سیاه (Camellia sinensis) تولید می‌شود، فقط عمل اکسید شدن در چای سبز انجام نمی‌شود. این ماده بیش از 5000 سال است که در چین مورد استفاده قرار می‌گیرد و به دلیل دارا بودن خواص آنتی‌اکسیدان ، عطر و طعم ملایم و مطبوعی که دارد، بسیار محبوب و مورد اقبال عمومی قرار گرفته است.

تنوع محصولات چای احمد

ترکیبات متنوع و استادانه چای سیاه احمد جزو محبوب‌ترین‌ و پرفروش ترین محصولات ما هستند. انواع ترکیبات چای سبز خالص با طعم و عطر نعناع، لیمو و شکوفه‌های گل یاس برای طرفداران چای سبز در سراسر جهان توزیع می شود. نوشیدن یک فنجان چای احمد برای هر کسی در هر ساعتی از روز می‌تواند مناسب و لذت‌بخش باشد. در مورد انواع محصولات ما بیشتر بدانید.

محصولات چای احمد

5. کیفیت، الویت ماست

هنر چشیدن چای

انتخاب باکیفیت‌ترین برگ‌های چای‌ از بهترین مزارع چای دنیا تا گزینش و کنترل این ترکیبات یک ضرورت و الزام برای تمام کارخانه های چای احمد است .، تیم استادان چشایی باتجربه و ماهر ما، برای حفظ یک محصول با بالاترین کیفیت ممکن، بسیار بادقت و ریزبینانه عمل می‌کنند. در اینجا اطلاعاتی درباره هنر چشیدن چای در دفتر مرکزی چای احمد، آورده شده است.

تیم چشایی ما

تیم چشایی ما، در کارخانه های چای احمد روزانه حدود 500 فنجان چای  را تیست می کنند. آن‌ها بین ویژگی‌های طعم هر فنجان چای، تعیین کیفیت و قوام چای، تفاوت قائل می‌شوند.

۵۰۰ فنجان در روز

یک استاد چشایی چای احمد، هنگام خلق یک ترکیب عالی از چای، همانند یک نقاش در زمان خلق یک ترکیب رنگی ، سازگاری و هم‌نشینی چای‌های مختلف با یکدیگر را در نظر می‌گیرد و یک اثر هنری را با چای خلق می‌کند.گونه می‌توانند در طول روز 500 فنجان چای را بچشند؟ حقیقت این است که چشیدن هر فنجان چای به منزله، نوشیدن کامل آن فنجان نیست؛ استادان چشایی ابتدا یک قاشق از چای را به لب‌هایشان نزدیک کرده و خیلی سریع چای را به داخل دهان می ریزند تا به موثرترین حالت ممکن پرزها ی چشایی زبان را درگیر درک و دریافت امر چشیدن کنند.

از سرار دنیا در یک فنجان چای

دانش و ذائقه یک استاد چشایی، مهارت خارق‌العاده ای  است. آن‌ها برای مرور ترکیب طعم‌ها در زمان ساخت ترکیبات مختلف چای، باید حافظه قوی در طعم داشته باشند؛ آن‌ها از این طریق می‌توانند بسیاری از گزینه‌های ممکن برای ترکیب چای‌های مزارع مختلف سراسر دنیا را در طول سال، بررسی کنند. استادان چشایی ما، به تمام مزارع تامین‌کنندگان چای احمد ، سفر کرده‌اند و  از اسلوب های تجارت چای که بازار چای جهان را می‌سازند، درک صحیحی دارند.

دقت و ریز بینی استادان چشایی چای

حس بینایی، بویایی و چشایی از ابزارهای حیاتی استادان چشایی چای می باشد. برای یک استاد چشایی با مشاهده و دیدن، نشانه‌های کیفیت چای آشکار می‌شود. او ابتدا، شکل ظاهری برگ خشک چای را بررسی ‌کرده و سپس دم‌کرده برگ چای را با ریزبینی بسیار بررسی می‌کند تا در زمانی که چای چشیده می‌شود بتوان به کیفیت ساخت آن  پی برد. استادان چشایی ما با دقت، رنگ چای را نیز مطالعه می‌کنند.

6- فوت و فن دم‌کردن چای

یک فنجان چای بی‌ عیب و نقص

Heating Water

1. آب تازه برای یک فنجان چای بی‌نظیر

سعی کنید هرگز از آبی که قبلا جوشیده شده استفاده نکنید و همیشه از  آب  تازه و ترجیحاً از آب تصفیه شده یا آب معدنی استفاده کنید؛ آبی که از قبلاً جوشیده شده باشد، اکسیژن خود را از دست داده و روی کیفیت چای  شما تاثیر می گذارد .بهتراست از قوری چینی یا قوری پیرکس برای دم کردن چای استفاده کنید.

Just The Right Amount Of Your Favourite Blend

2. مقدار درستی از ترکیب چای محبوبتان

برای یک  وعده صبحانه یا چای عصرانه سنتی، چای‌های سیاه ما بسیار ایده‌آل هستند. اما اگر به دنبال یک چای کامل ولی سبک‌ هستید، انواع چای سبز احمد را امتحان کنید. به ازای هر نفر، یک تی‌بگ، طعم مطلوب چای را دربر خواهد داشت و.برای دم کردن چای لیفی به ازای هر نفریک قاشق چای‌خوری چای در قوری بریزیدو این میزان برای لذت بردن از نوشیدن چای‌ کافیست.

Brewing Tips

3. یک فنجان چای بی‌عیب و نقص

آب تازه جوشانده شده را بلافاصله روی چای بریزید. زمان مناسب برای دم کشیدن چای را از روی بسته چای انتخابی‌تان مرور کنید، با توجه به تنوع چای‌ها، مدت زمان دم کشیدن هر کدام متفاوت خواهد بود. زمانی که چای به اندازه کافی دم کشید، تی‌بگ را بعد از 3تا 5 دقیقه از آب جوش خارج کنید و یا اگر چای لیفی دم کرده بودید تفاله چای را با صافی جدا کرده و چای را درون فنجان‌ موردعلاقه‌تان بریزید و از نوشیدن یک فنجان چای بی عیب و نقص لذت ببرید.

دستورالعمل‌های دم‌کردن انواع چای

نوع چای درجه حرارت برای دم‌کشیدن زمان دم‌کشیدن
چای تی بگ
چای سیاه 100 درجه سانتی گراد 3 – 5 دقیقه
چای سبز 90 – 100 درجه سانتی گراد 3 – 5 دقیقه
چای لیفی
چای سیاه(چای لیفی) 100 درجه سانتی گراد 4 – 8 دقیقه
چای سبز(چای لیفی) 70-80 درجه سانتی گراد 3 – 5 دقیقه

آیا می خواهید درباره چای بیشتر بدانید؟ از چای احمد بپرسید!

از چای احمد بپرسید

نظر سنجی
چای احمد