چای در ترکیه

ترکیه، به یکی از کشورهای کشت کننده‌ چای،  بیش از ۶ درصد چای دنیا را تامین می کند. این نوشیدنی گرم و آرام بخش در انواع کافه ها و خانه ها در ترکیه یافت می شود. حتی مکان هایی خاص وجود دارد که تنها چای در آن نوشیده می شود. اگرچه این مکان ها قهوه خانه نامیده می شوند، اما اغلب به دلیل ارزان بودن آن از چایی استفاده می شود. این مکان ها تقریبا در همه محله ها، قرار دارد.چای ،نشانه پذیرش و نماد خوبی در ترکیه است و اگر از خانه کسی در ترکیه بازدید کنید و چای را ارائه ندهد، باید نگران غرض و منظور میزبان باشید. چای، جز جدایی ناپذیری از فرهنگ ترک هاست. خانم ها، خانواده ها و دوستان معمولا در یک باغ کنار هم جمع می شوند و حین گپ زدن کنار هم چای می نوشند و مردان هم اغلب به چایخانه هایی می روند.

می توانید طعم چای ترکیه ای را بنا به دلخواه خودتان عوض کنید. بیشتر توریست‌هاییی که به ترکیه اسفر می کنند، از طعم چای ترکیه ای راضی نیستند و تلخی آن را دوست ندارند. به همین دلیل گرانول‌هایی ساخته شده‌اند که طعم چای را عوض می‌کنند. گرانول‌های معروف شامل سیب، لیمو و پرتقال هستند که همگی سبب تغییری چشمگیر در طعم چای ترکیه‌ای می‌شوند. گاهی اوقات چای ترکی با نارگیل مصرف می شود.

سنت نوشیدن جای در ترکیه

دم کردن چای به سبک ترکیه

معمولا در ترکیه از قوری هایی که به آنها caydanlik گفته می شود، برای درست کردن چای ترکی استفاده می شود. اول کتری بزرگتر برداشته شده و روی اجاق گاز گذاشته می شود تا آب داخل آن به جوش بیاید و بعد ۲ پیمانه چای ترکی در قوری ریخته می شود تا با آب جوشان ترکیب شود. تقریبا باید ۱۰ دقیقه در همان حالت باقی بماند. بعد از ۱۰ دقیقه، در استکان های کمر باریک چای ریخته شده و با شکر و یا حبه های قندیا با انواع شیرینی های سنتی مثل باقلوا مصرف می شود.

چای و باقلوا

انواع چای ترکی

اورالت یک نوع چای میوه ای با طعم هایی مثل پرتغال، سیب، لیمو و گیلاس است که به جای استفاده از برگ چای، از این مخلوط ها برای تزیین کیک ها بیشتر استفاده می شود. این نوع چای ها، رنگ شفاف غیر طبیعی دارند و مزه میوه می دهند و به چای هم طعم شیرینی می دهند و دیگر نیاز به استفاده از قند نیست.

نظر سنجی
چای احمد