ده خاصیت چای سبز

10 خاصیت چای سبز (شماره 3 بسیار قابل توجه است)
چای سبز سالم ترین نوشیدنی روی زمین است. چای سبز غنی از آنتی اکسیدان و مواد مغذی است که تاثیرات نیرومندی بر بدن دارد. این تاثیرات شامل بهبود عملکرد مغز، کاهش وزن، ریسک کمتر سرطان و بسیاری از خواص چشمگیر دیگر است. در اینجا 10 مورد از خواص چای سبز را که در مطالعات تحقیقاتی تایید شده اند بیان می کنیم:
1. چای سبز حاوی ترکیبات فعال زیستی متعددی است که می تواند سلامتی را بهبود بخشد.
چای سبز بسیار بیشتر از یک مایع سبز است. بسیاری از ترکیبات فعال زیستی در برگ های چای وارد نوشیدنی نهایی می شوند که شامل مقدار زیادی از مواد مغذی مهم است. چای سبز مملو از پلی فنول هایی مانند فلائونوییدها و کاتچین است که به عنوان آنتی اکسیدان هایی قوی عمل می کنند. این مواد می توانند تشکیل رادیکال های آزاد در بدن را کاهش دهند، از سلول ها و مولکول ها در برابر آسیب محافظت کنند. معروف است که این رادیکال های آزاد در پیری و تمام انواع بیماری ها نقش دارند.
یکی از ترکیبات قدرتمندتر در چای سبز آنتی اکسیدان اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) است که برای درمان بیماری های متعددی مورد مطالعه قرار گرفته است و ممکن است یکی از دلایل اصلی این مطلب باشد که چای سبز چنین خواص درمانی قدرتمندی دارد. چای سبز به علاوه مقدار کمی مواد معدنی دارد که برای سلامتی مهم است.
سعی کنید برند با کیفیت تری از چای سبز را انتخاب کنید زیرا برخی از برندهای با کیفیت پایین تر می توانند شامل سطح بالای از فلورید باشند. با این حال، حتی اگر برند با کیفیت کمتری را انتخاب کنید، مزایای آن باز هم به ریسک آن می چربد.
نتیجه: چای سبز مملو از ترکیبات فعال زیستی است که می تواند تاثیرات مفید متعددی بر سلامتی داشته باشد.

 
2. ترکیبات چای سبز می تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد و شما را باهوش تر کند.
چای سبز کاری بیش از بیدار نگه داشتن شما انجام می دهد، می تواند شما را باهوش تر کند. ماده فعال اصلی چای سبز کافئین است که یک محرک شناخته شده است. چای سبز به اندازه قهوه کافئین ندارد، اما آن قدری کافئین دارد که واکنشی بدون ایجاد عوارض جانبی عصبی مصرف زیاد کافئین ایجاد کند. کاری که کافئین در مغز انجام می دهد این است که جلوی انتقال دهنده عصبی مهاری به نام آدنوزین را می گیرد. به این صورت در حقیقت شلیک نورون ها و تمرکز انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین و نور اپینفرین را افزایش می دهد.
کافئین در گذشته به شدت مورد بررسی قرار گرفته است و به طرز هماهنگی منجر به بهبود در جنبه های متعددی از عملکرد مغز، از جمله بهبود وضع روانی، هوشیاری، زمان واکنش و حافظه می شود. اما… چای سبز حاوی موادی بیش از کافئین است. شامل آمینواسید L تیانین است که قادر است از سد خونی – مغزی عبور کند. L تیانین فعالیت انتقال دهنده های عصبی مهاری GABA را افزایش می دهد که تاثیرات ضد اضطراب دارد. به علاوه دوپامین و تولید موج های آلفا در مغز را افزایش می دهد.
مطالعات نشان می دهند که کافئین و L تیانین می توانند تاثیرات هم افزا داشته باشند. ترکیب این دو به خصوص در بهبود عملکرد مغز نیرومند است. چای سبز به خاطر دوز کمتر کافئین و L تیانین، می تواند نسبت به قهوه احساس خوب متفاوت و ملایم تری به شما بدهد. افراد بسیاری گزارش می کنند که وقتی چای سبز می نوشند، در مقایسه با قهوه انرژی و بهره وری پایدارتری دارند.
نتیجه: چای سبز حاوی کافئین کمتری نسبت به قهوه است، اما آن قدری هست که تاثیری ایجاد کند. به علاوه شامل آمینو اسید L تیانین است که با کافئین به طور هماهنگ عمل می کند تا عملکرد مغزی را بهبود بخشد.

 
3. چای سبز چربی سوزی را افزایش می دهد و عملکرد فیزیکی را بهبود می بخشد.
اگر لیست ترکیبات چربی سوز هر رژیم کاهش وزن را ببینید، احتمال زیادی دارد که چای سبز در آن باشد. این به این علت است که در آزمایش های کنترل شده نشان داده شده است چای سبز چربی سوزی را افزایش می دهد و سرعت سوخت و ساز را افزایش می دهد. در یک مطالعه در 10 مرد سالم، چای سبز مصرف انرژی را تا 4% افزایش داد. مطالعه دیگری نشان داد که اکسیداسیون چربی تا 17% افزایش یافته است که دلالت بر این دارد که چای سبز ممکن است افزایش سوخت چربی را به طور انتخابی افزایش دهد. اما، دوست دارم خاطر نشان کنم که برخی مطالعات روی چای سبز افزایشی در سوخت و ساز نشان نمی دهند بنابراین تاثیرات ممکن است بسته به افراد باشد.
نشان داده شده است که کافئین به خودی خود عملکرد فیزیکی را با به کار گیری اسیدهای چرب از بافت های چربی افزایش می دهد و آنها را به عنوان انرژی در دسترس قرار می دهد. در دو مطالعه مروری جداگانه، نشان داده شده است که کافئین عملکرد فیزیکی را تا 11-12% به طور میانگین افزایش می دهد.
نتیجه: نشان داده شده است که چای سبز نرخ سوخت و ساز را افزایش می دهد و چربی سوزی را در کوتاه مدت افزایش می دهد، گرچه تمام مطالعات در این زمینه به توافق نرسیده اند.


 
4. آنتی اکسیدان ها در چای سبز می تواند ریسک انواع مختلف سرطان را پایین بیاورد.
سرطان با رشد غیر قابل کنترل سلول ها ایجاد می شود و یکی از دلایل اصلی مرگ در جهان است. مشهور است که آسیب اکسیداتیو به پیشرفت سرطان کمک می کند و آنتی اکسیدان ها می توانند تاثیر محافظتی داشته باشند. چای سبز منبع عالی از آنتی اکسیدان های قدرتمند است بنابراین کاملا منطقی است که بتواند ریسک سرطان را پایین بیاورد که به نظر می رسد:
سرطان سینه: فراتحلیلی از مطالعات شهودی آشکار کرد که خانم هایی که بیشتر چای سبز مصرف می کنند 22% ریسک سرطان سینه پایین تری، شایع ترین سرطان در خانم ها، داشتند.
سرطان پروستات: یک مطالعه دریافت که مردانی که چای سبز بیشتری مصرف می کنند 48% ریسک سرطان پروستات پایین تری که شایع ترین سرطان در مردان است داشتند.
سرطان روده بزرگ: مطالعه ای روی 69,710 خانم چینی نشان داد که مصرف کنندگان چای سبز 57% ریسک سرطان روده بزرگ کمتری داشتند.
مطالعات دیگری نیز نشان دادند که مصرف کنندگان چای سبز به طرز چشمگیری کمتر در معرض انواع سرطان ها هستند. مهم است که به خاطر داشته باشید اضافه کردن شیر به چایتان ایده بدی است زیرا می تواند ارزش آنتی اکسیدان ها را کاهش دهد.
نتیجه: چای سبز آنتی اکسیدان های قدرتمندی دارد که می تواند در برابر سرطان محافظت کننده باشد. تحقیقات بسیاری نشان داده اند که مصرف کنندگان چای سبز ریسک سرطان کمتری دارند.

 
5. چای سبز ممکن است از مغز شما در سنین پیری محافظت کند، ریسک آلزایمر و پارکینسون را پایین بیاورد.
چای سبز نه تنها می تواند عملکرد مغزی را در کوتاه مدت کاهش دهد، به علاوه می تواند از مغز شما در سنین پیری محافظت کند. بیماری آلزایمر شایع ترین بیماری عصبی در انسان ها است و یکی از دلایل اصلی زوال عقل است. بیماری پارکینسون دومین بیماری شایع عصبی است و موجب مرگ نورون های مولد دوپامین در مغز می شود.
مطالعات بسیاری نشان می دهند که ترکیبات کتچین در چای سبز می تواند تاثیرات محافظتی متعددی بر نورون های در لوله آزمایش و حیوانات آزمایشگاهی داشته باشد، که به طور بالقوه ریسک ابتلا به آلزایمر و پارکینسون را پایین می آورد.
نتیجه: ترکیبات فعال زیستی در چای سبز می تواند تاثیرات محافظتی متعددی بر نورون ها داشته باشد و می تواند ریسک هر دوی آلزایمر و پارکینسون، دو بیماری شایع اختلال عصبی را کاهش دهد.

 
6. چای سبز می تواند باکتری ها را بکشد که سلامت دهان و دندان را بهبود می بخشد و ریسک عفونت را کاهش می دهد.
کتچین در چای سبز تاثیرات بیولوژیکی نیز دارد. برخی از مطالعات نشان می دهند که می تواند باکتری ها را بکشد و مانع ویروس هایی مانند ویروس آنفلوانزا، شود که به طور بالقوه ریسک عفونت را پایین می آورد. استرپتوکوک موتانس باکتری مضر اصلی در دهان است. باعث ایجاد پلاک می شود و یکی از علل اصلی پوسیدگی و از بین رفتن دندان است. مطالعات نشان می دهند که کتچین در چای سبز می تواند مانع رشد استرپتوکوک موتانس شود. مصرف چای سبز همراه با بهبود سلامت دهان و دندان و ریسک پایین تر پوسیدگی است.
یک خاصیت شگفت انگیز دیگر چای سبز… مطالعات بسیاری نشان می دهند که می تواند بوی بد دهان را کم کند.
نتیجه: کتچین در چای سبز می تواند مانع رشد باکتری ها و برخی ویروس ها شود. این امر می تواند ریسک عفونت را کاهش دهد و منجر به بهبود در سلامت دهان و دندان، ریسک پایین تر پوسیدگی و کاهش بوی بد دهان شود.

 
7. چای سبز می تواند ریسک دیابت نوع دو را کاهش دهد.
دیابت نوع دو بیماری است که در دهه های اخیر به حالت اپیدمی رسیده است و در حال حاضر حدود 300 میلیون نفر در سراسر جهان را مبتلا کرده است. این بیماری باعث بالا رفتن سطح قند خون در چهارچوب مقاومت نسبت به انسولین یا ناتوانی نسبت به تولید انسولین می شود.
مطالعات نشان می دهد که چای سبز می تواند حساسیت نسبت به انسولین را بهبود بخشد و سطح قند خون را پایین بیاورد. مطالعه ای روی ژاپنی ها دریافت که کسانی که بیشتر چای سبز مصرف می کنند 42% ریسک ابتلا به دیابت نوع دو کمتری داشتند. طبق مرور 7 مطالعه روی 286,701 نفر، ریسک ابتلا به دیابت مصرف کنندگان چای سبز 18% کمتر بود.
نتیجه: برخی از آزمایش های کنترل شده نشان دادند که چای سبز می تواند کاهش ملایمی در سطح قند خون ایجاد کند. به علاوه ریسک ابتلا به دیابت نوع دو در بلند مدت را کاهش می دهد.

 
8. چای سبز می تواند ریسک بیماری قلبی عروقی را کاهش دهد.
بیماری های قلبی عروقی از جمله بیماری قلبی و سکته بزرگ ترین دلایل مرگ در جهان هستند. مطالعات نشان می دهند که چای سبز می تواند برخی از عوامل ریسک اصلی برای این بیماری ها را بهبود بخشد. این عوامل شامل کلسترول مجموع، کلسترول LDL (بد) و تری گلیسیریدها می شوند.
علاوه بر این چای سبز به طرز چشمگیری ظرفیت آنتی اکسیدان خون را بالا می برد که از ذرات کلسترول LDL در برابر اکسیداسیون محافظت می کند که یک بخش از مسیر به سمت بیماری قلبی است. با توجه به تاثیرات بر عوامل ریسک، تعجب آور نیست که مصرف کنندگان چای سبز تا 31% ریسک ابتلا به بیماری قلبی عروقی کمتری دارند.
نتیجه: نشان داده شده است که چای سبز کلسترول LDL و مجموع پایین تری دارد و به علاوه از ذرات کلسترول LDL در برابر اکسیداسیون محافظت می کند. مطالعات شهودی نشان می دهند که مصرف کنندگان چای سبز ریسک ابتلا به بیماری قلبی عروقی پایین تری دارند.

 
9. چای سبز به شما کمک می کند وزن خود را کاهش دهید و ریسک چاقی را پایین می آورد.
با توجه به این که چای سبز می تواند سرعت سوخت و ساز را در کوتاه مدت افزایش دهد، منطقی است که به کاهش وزن کمک کند. مطالعات بسیاری نشان می دهند که چای سبز منجر به کاهش در چربی بدن، به خصوص در ناحیه شکم می شود.
یکی از این مطالعات آزمایش تصادفی کنترل شده ای روی 240 مرد و زن بود که برای 12 هفته ادامه داشت. در این مطالعه، گروه چای سبز کاهش چشمگیری در درصد چربی بدن، وزن بدن، اندازه دور کمر و چربی شکمی داشتند. اما برخی از مطالعات کاهش آماری معناداری در کاهش وزن با چای سبز نشان نمی دهند، بنابراین نمی توان به طور قطعی در این مورد نتیجه گیری کرد.
نتیجه: برخی از مطالعات نشان می دهند که چای سبز منجر به افزایش کاهش وزن می شود. به خصوص در کاهش چربی خطرناک شکمی موثر است.

 
10. چای سبز می تواند ریسک مرگ را کاهش دهد و طول عمر را افزایش دهد.
البته ما همگی در نهایت می میریم. این امر ناگزیر است. اما با توجه به این که مصرف کنندگان چای سبز ریسک ابتلا به بیماری قلبی عروقی و سرطان پایین تری دارند، منطقی است که به آنها کمک کند طول عمر بیشتری داشته باشند. در مطالعه ای روی 40,530 فرد بالغ ژاپنی، احتمال مرگ کسانی که بیشتر چای سبز مصرف می کردند (5 فنجان یا بیشتر در روز) به طرز قابل توجهی در دوره 11 سال آتی کمتر بود.
مرگ به تمام دلایل: در زنان 23% کمتر، در مردان 12% کمتر
مرگ به علت بیماری قلبی: در زنان 31% کمتر و در مردان 22% کمتر
مرگ به علت سکته: در زنان 42% کمتر و در مردان 35% کمتر

 



 
مطالعه دیگری روی 14,001 فرد ژاپنی بالغ با سن بین 65 تا 84 نشان داد که احتمال مرگ کسانی که بیشتر چای سبز مصرف می کردند 76% در طول دوره 6 ساله مطالعه کاهش داشت.

بنابراین برای بهبود خلق و خو، کاهش وزن و پایین آوردن ریسک ابتلا به بیماری های قلبی، شاید بخواهید چای سبز را در عادت های روزمره خود جای دهید.
منبع خبر : http://authoritynutrition.com/top-10-evidence-base
  • 04 مهر 1397
طراحی سایت : رسانه گستر © 2002 - 2020